Eigenlijk best wel vreemd. De werkgever is diegene die een melding bij de NL Arbeidsinspectie moet doen indien zich er een bedrijfsongeval heeft voorgedaan. Waarom eigenlijk?

Stel dhr. Janssens, schilder, valt van de rolsteiger en breekt zijn rechterarm en heeft daarnaast, blijkt later onderzoek, ook nog eens een zware hersenschudding.

Dan zijn er meerdere momenten, zelfs 6 stuks, dat er een melding naar de Arbeidsinspectie kan worden gedaan, namelijk:

  • de werkgever doen de melding
  • een medewerker van de werkgever doet de melding
  • de betrokkende zelf doet de melding
  • het ziekhuis/ verpleegkundige, waar het de arm en gips is gezet, doet de melding
  • de huisarts doe de melding van de zware hersenschudding
  • de betrokkene zelf doet de melding aangaande de zware hersenschudding

Door het melden van arbeidsongevallen een stuk makkelijker te maken, en bijvoorbeeld in moeten loggen met DIGID, is de kans aanmerkelijk groter dat er meer meldingen worden gedaan.

Echter een melding maken is niet voor iedereen weggelegd. De drempel ligt behoorlijk hoog en er word veel verwacht van de kennis en kunde van de melder, zie ook de start van het meldingsformulier van de NL Arbeidsinspectie.

Het kan toch echt niet moeilijk zijn om hiervoor een simpelere en goede app/ website te bouwen? De basis hiervan is namelijk altijd het slachtoffer. Daar zou je mee moeten beginnen en niet welke bedrijf, welke branche e.d., dat komt verderop in het systeem wel.

Mochten er vragen zijn hoe in te richten, neem dan contact op met Arbostart!

%d bloggers liken dit: