De metingen in het Cares-project zijn uitgevoerd vanaf de weg (zoals op de foto) of met volgwagens. Ruim 60 procent van de gemeten Euro V-vrachtwagens had overdag een te hoge uitstoot van stikstofoxiden. ’s Nachts liep dit op tot 100 procent. “Hieruit blijkt dat manipulatie van de uitlaatgasbehandeling van vrachtwagens veel voorkomt”, zegt Åke Sjödin, emissiedeskundige bij IVL.

Het Zweedse milieu-instituut IVL coördineert het Europese project Cares – City Air Remote Emission Sensing. Het doel is methoden te ontwikkelen om de werkelijke verkeersemissies van schadelijke stikstofoxiden en deeltjes te monitoren.

Als onderdeel van het project zijn in Milaan (Italië), Praag (Tsjechië) en Krakau (Polen) uitlaatgasmetingen uitgevoerd bij/ aan 250 000 voertuigen – zowel auto’s als vrachtwagens. De metingen werden verricht met meetinstrumenten, hetzij vanaf de weg, hetzij vanuit een volgwagen.

“Uitlaatgasreiniging wordt gemanipuleerd”
IVL noemt de resultaten van de vrachtwagenmetingen bijzonder teleurstellend. 40 procent van de Euroklasse IV, V en VI vrachtwagens had een “verdacht hoge” uitstoot van stikstofoxiden of stootte meer uit dan toegestaan. s ‘Nachts steeg dit tot 70 procent.

Voor Euro V-vrachtwagens was dat 60 procent overdag en 100 procent ’s nachts.

– De resultaten zijn zorgwekkend. Hieruit blijkt dat het gebruikelijk is de uitlaatgasbehandeling van vrachtwagens te manipuleren, bijvoorbeeld door de installatie van zogenaamde emulators die het effect van het dieseladditief Adblue simuleren. “Met een Adblue-emulator stopt de zuivering van stikstofoxiden door de vrachtwagen volledig”, zegt Åke Sjödin, projectcoördinator en emissiedeskundige bij IVL.

Grotere behoefte aan milieucontrole
Bij lichte vrachtwagens en personenauto’s lijkt geknoei minder voor te komen. Maar volgens IVL kan de uitstoot van stikstofoxiden en deeltjes zelfs bij relatief nieuwe voertuigen hoog zijn.

– Dit versterkt de noodzaak van een betere milieucontrole op voertuigen die in de EU in het verkeer zijn. Auto’s waarmee is geknoeid of die niet goed functioneren zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot en hebben een grote negatieve invloed op het luchtmilieu in steden. Het feit dat er zo veel wordt gesjoemeld toont ook aan hoe belangrijk het is dat we blijven werken aan controles – en dat er maatregelen zijn zoals boetes,” aldus Åke Sjödin.

Vertaald uit het Zweeds door Arbostart.

Ontdek meer van Arbostart.nl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder