Tesla-medewerker Tobias over recordstaking: “Iets waar we voor moeten vechten”. De Tesla-staking is de langste staking in Zweden in bijna 80 jaar. “Natuurlijk mis ik mijn baan,” zegt Tobias, die vindt dat collectieve arbeidsovereenkomsten het waard zijn om voor te vechten.
Op 27 oktober vorig jaar begon IF Metall zijn staking om een collectieve overeenkomst te tekenen met de Zweedse dochteronderneming van Tesla. Daarmee is het de langst durende staking sinds 1945, in 79 jaar, zoals Dagens Nyheter als eerste meldde.
Tobias Eng Strömberg is een van degenen die al vanaf het begin staken.
– “Ik staak nog steeds, en wat ons betreft gaat het nog steeds door. Er gebeurt eigenlijk niet veel.
Wat doe je de hele dag?
“Ik ga naar de sportschool en speel met wat vrienden en andere stakers. We komen samen, hebben wat vergaderingen en doen andere dingen waar ik overdag meestal geen tijd voor heb.
Hoe beïnvloedt het je mentaal?
– Natuurlijk mis ik soms mijn werk. s Ochtends aankomen, koffie drinken met mijn collega’s en kletsen. Maar het is niet iets dat stressvol is, we doen dit voor een goed doel en het is iets waar we voor moeten vechten.
Ben je bang om vaardigheden te verliezen als je zo lang thuis bent?
– Bij Tesla, als je op vakantie bent geweest, moet je veel nieuwe dingen leren als je terugkomt. Maar ik maak me geen zorgen over mijn persoonlijke vaardigheden. Ik denk dat ik een halve dag nodig heb om vertrouwd te raken met alle systemen als we terugkomen.
Ga je op zoek naar ander werk als de staking langer duurt?
– Nee, ik denk het niet. We zullen zien hoe lang het duurt, hoe lang je het aankunt. Maar op dit moment moeten we gewoon doorgaan,” zegt Tobias Eng Strömberg.
En de staking kan nog wel even doorgaan. Aangezien niet zo veel leden getroffen zijn, ongeveer 130 mensen, zal het niet zo duur zijn voor IF Metall. Bovendien heeft de vakbond een goed gevuld stakingsfonds van 15 miljard Zweedse kronen (ca. 1.5 miljard Euro), dus ze kunnen het lang volhouden.
Er zijn ook veel andere vakbondsafdelingen bij betrokken, zoals vuilophaaldienst, transport, postbezorging en dergelijke. Zij sympathiseren met de Tesla IF Metall staking. Hierdoor moeten Tesla medewerkers, waaronder stakingsbrekers, zelf hun afval wegbrengen, worden Tesla auto’s door hen zelf uit het buitenland gehaald, net als de post welke zij zelf op moeten halen. Ook schoonmaakbedrijven maken niet meer schoon bij de Tesla vestigingen. Met andere woorden, de niet aangesloten medewerkers hebben er nogal wat werkzaamheden bij gekregen.
0 reacties