Ons lichaam is gebouwd om te bewegen – het is een centraal onderdeel van het behoud van een gezond bewegingsapparaat en hoe minder we bewegen, hoe meer kans we hebben op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen, waaronder musculoskeletale aandoeningen (MSD’s), diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker en meer.

De negatieve effecten van zittend werk kunnen echter worden verzacht door aandacht te besteden aan de houdingen die we aannemen wanneer we werken.

Of werknemers nu staan ​​of zitten tijdens het werk, het handhaven van een goede ergonomische houding is essentieel als het gaat om het voorkomen van MSA. Slechte of onhandige houdingen belasten het bewegingsapparaat onnodig en kunnen na verloop van tijd de aantasting van spiervezels en gewrichten veroorzaken.

Slechte of ongemakkelijke houdingen omvatten houdingen waarbij delen van het lichaam niet in hun natuurlijke positie zijn. Er is meer spierinspanning nodig om onnatuurlijke houdingen te behouden, wat het energieverbruik van het lichaam verhoogt en vermoeidheid, ongemak en pijn kan veroorzaken. Onnatuurlijke houdingen belasten ook pezen, gewrichtsbanden en zenuwen, waardoor het risico op blessures toeneemt. Het risico op nekpijn neemt bijvoorbeeld toe wanneer de nek gedurende meer dan 25% van de werkdag meer dan 45 graden wordt gedraaid.

Deze houdingen, waaronder slungelig, draaien van de onderarmen of langdurig op dezelfde plek zitten of staan, kunnen pijn in de onderrug en de bovenste ledematen veroorzaken. Het risico neemt toe in combinatie met repetitief werk, statische spierbelasting of de noodzaak om kracht of reikwijdte uit te oefenen. En zelfs natuurlijke of goede houdingen die voor langere tijd worden aangehouden, worden ongemakkelijk en uiteindelijk pijnlijk. Iedereen heeft wel eens stijfheid ervaren na een lange tijd in dezelfde houding te hebben gezeten.

Meer weten? Ga dan via deze link naar de website van European Agency for Safety and Health at Work!

%d bloggers liken dit: