Ruim 35 jaar later, ArbeidsInspectie 1982 vs. inspectie SZW 2016-2020
“Vrôgger was alles beter”, soms is het waar maar vaak ook niet, tenminste als je het tegen de huidige tijd af zet. In onderstaand verhaal over je werkt veilig of je werkt niet, ben ik echter van mening dat het vrôgger wél beter was.
Zeker als je parallellen gaat trekken met woorden en meningen welke in de huidige tijd gemeengoed zijn zoals duurzaamheid, langer doorwerken, werk veilig of werk niet, et cetera.
Destijds was ik werkzaam als voorman in de bouw, het beplaten van gevels. In dit geval een groot nieuw gebouw voor Defensie in het Noorden van het land, een miljoenenproject vallend onder de Rijksgebouwendienst.
Het was december in de beginjaren ’80. De winter had keihard toegeslagen. Van de destijds 50 tot 60 werkzame bouwvakkers was het merendeel al ruim een week op vorstverlet. Van de opzichters (2 stuks) van het Rijk werd van ons verwacht dat we gewoon door bleven werken op de steeds gladder wordende steigers en looppaden.
De gevelplaten, zwaar aluminium, gelakt en gemoffeld, moesten met de hand omhoog gebracht worden en in de aangebrachte constructie op de buitenmuur worden gehangen.
Op een gegeven moment gleed een collega uit en viel bijna 10 meter naar beneden. Alleen door een snelle reactie van hemzelf en een andere collega bleef het gelukkig bij een bijna incident.
Daarop ben ik naar de Rijksopzichters gegaan en aangegeven wat er aan de hand was en dat er zo niet langer gewerkt kon worden. Hierop kwam het antwoord dat het een doorwerk project betrof (hoezo doorwerkproject, wij waren als enigste firma nog aan het werk op de bouwplaats) en we maar zout op de steigers en looppaden moesten strooien.
Zout was aanwezig op de bouw, echter alleen voor de looppaden naar de opzichters- en schaftketen. Daarop de werkgever gebeld met het verzoek om strooizout te leveren in verband met de gladheid op de steigers en de door ons te gebruiken aanvoerroutes.
Onder protest de werkzaamheden na het zoutstrooien hervat. Het strooien van zout had echter het tegenover gestelde effect (hadden we al aangegeven), het werd er alleen maar gladder en glibberiger door.
Nogmaals naar de opzichterskeet getogen met het verzoek om te mogen bellen. ‘Wie wil je dan gaan bellen?’ De arbeidsinspectie…., mijnheer… Dat mocht dus absoluut niet!
Hierop naar een café aan de overkant van de straat gelopen en de Inspectie in Groningen gebeld. Het was bar en boos winterweer, spekgladde wegen, sneeuwstorm, maar de mannen in Groningen zijn in de auto gestapt en na ruim 2 1/2 uur (normaal duurt een dergelijke rit hooguit 50 minuten) kwamen ze met 2 man aan op de bouwplaats.
De opzichters en mijn werkgever waren in alle staten, want de bouwplaats werd met onmiddellijke ingang voor onbepaalde tijd stilgelegd, en de melder kreeg op staande voet ontslag… een witte Kerst en enkele weken WW.
Juni 2016, grondwerkzaamheden met Asbestsanering. In het Dagblad van het Noorden stond aangegeven dat er in de betreffende woonwijk grondwerkzaamheden met asbest sanering plaats zou vinden.
Aangezien ik er op loopafstand vanaf woon, een kijkje gaan nemen. Als voormalig Deskundig Toezichthouder Asbestsloop constateerde ik dat het terrein weliswaar was omheind, maar dat er nergens was aangegeven dat er asbest werd gesaneerd.
Volgens het asbestbesluit moet dit echter duidelijk worden aangeven middels borden en afzetlint, welke bevestigd zijn aan de omheining – hekwerk. Navraag bij het grondwerk bedrijf leerde mij dat dit volgens hun niet van toepassing was.
Daarop aangegeven dat indien de signalering de volgende dag niet was aangebracht, ik de iSZW in zou lichten. De volgende dag de iSZW ingelicht. Telefonisch is dit al zo goed als onmogelijk. Daarna via de website een melding aangemaakt. Er worden vragen gesteld zoals wat is het KVK nummer van het bedrijf, wie is opdrachtgever et cetera.
Ik wil alleen maar een MELDING doorgeven! Niet allerlei uitzoekwerk moeten doen welk bedrijf de werkzaamheden uitvoert, wie de opdrachtgever is, wat het KVK nummer is, waar het bedrijf vandaan komt, en nog veel meer van die onzinvragen!
Uiteindelijk is het gelukt om de melding geaccepteerd te krijgen door het systeem. Je krijgt dan ook netjes een reactie via de email met o.a. een volgnummer van de melding.
Twee dagen, inderdaad, TWEE dagen later wordt er gebeld. Er zijn nog een paar vervolgvragen? Vervolgvragen? Zijn jullie er nog niet geweest dan? Neen is het antwoord, ze zijn nog aan het bekijken welke prioriteit er aan de melding gegeven moet worden.
Volgens mij is dit 1 van de topprioriteiten bij de iSZW asbestsanering.
Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat de hele Meer Voor Minder economie, met Minder Mensen, Minder geld, Meer Service en Snelheid, volledig is doorgeslagen en goedwillende instanties en hun bevlogen medewerkers min of meer vleugellam hebben gemaakt. Hoezo duurzaamheid, medemenselijkheid, werk veilig of werk niet.
0 reacties