Ben jij een Perfectionist, erg Ambitieus en ook nog eens Plichtbewust? Dan ben je een potentieel gevaar voor jezelf!

Waarom? Dan behoor jij tot die groep werknemers welke de grootste kanshebbers zijn op het krijgen van een Burn-Out. En een ‘fikse’ Burn-Out is geen pretje, want ik spreek uit eigen ervaring.

Ruim 20 jaar geleden liep ik namelijk zelf tegen een gigantische Burn-Out op. In 1999 zeer veel uren gemaakt in de ICT Branche in verband met de destijds bekende Millenniumproblematiek. Van het hele jaar 1999 en millenniumwisseling heb ik eigenlijk weinig meegekregen.

Ik stond destijds tijdens de jaarwisseling niet stand-by, was gewoon vrij maar wel helemaal ‘leeg’. Niet echt feest gevierd zoals in voorgaande jaren maar gewoon lauwloene (niet veel te doen, geen zin, lusteloos) zoals ze het in Drenthe wel eens zeggen.

De ochtend dat ik weer aan een nieuwe werkdag zou beginnen stapte ik naar buiten om de fiets te pakken maar na een paar stappen was het over en uit, helemaal apathisch en huilend na verloop van tijd weer naar binnen gegaan, niet meer wetende wat te doen.

Diezelfde dag nog naar de huisarts en na vrij lang en redelijk samenhangend gesprek de diagnose ‘Zeer Zwaar Uitgebrand’. Minimaal 6 weken geen werk gerelateerde bezigheden meer, met lichte tegenzin een pot Prozac mee en een zoektocht gestart naar een goede psycholoog/ psychiater.

Mocht je nu denken dat ik na een 1/2 jaartje weer het ‘mannetje’ was….. niks, nop, nada! Na ca. 8 maanden (Augustus 2000) begonnen met 4 uur per week, niet als coördinator/ manager technische dienst en kleine projecten, maar een administratieve functie urenverantwoording.

Heel geleidelijk aan begon het steeds beter te lukken om weer inzicht en overzicht te krijgen. Dit was echter een zeer lang proces tot ergens in april 2001, toen pas was ik weer redelijk, zo’n 80/ 85% terug op mijn niveau.

Wat mij vooral geholpen heeft is meer discipline- en structuur in de werkdag aan te brengen, namelijk:

  • Multitasken, of een poging ertoe is verboden, altijd werkzaamheden 1 voor 1 afwerken
  • (Leren) Inzien dat alle binnenkomende verzoeken niet dezelfde dag/ week/ maand afgehandeld kunnen worden
  • Werkdruk bestaat niet, indien te veel druk, NEE zeggen ‘tot hier en niet verder’, ‘ga maar naar een ander’, of ‘leg daar maar neer, dan kijk ik er misschien (als ik tijd heb) morgen naar’
  • Je pauzes nemen, zeker 5 x per dag een break/ weg van het werk/ werkplek en bij voorkeur met collega’s zoveel als mogelijk in de middagpauze naar buiten en wandelen
  • Het (leren) hanteren van enkele simpele systemen; BOB ( Beeldvormend Oordeelvormend en Besluitvormend), PDCA (Plan, Do, Check, Act) en doen wat moet en niet wat kan
  • minimaal 15 minuten voor einde werkdag overzichtje maken van openstaande zaken en hiervan een beknopt lijstje van maken zodat je deze direct de volgende werkdag op kunt pakken. Deze openstaande zaken worden als eerste behandeld.

Terugkijkend op die periode heeft het zeker een jaar of 4 geduurd voordat ik echt kon zeggen dat het helemaal achter de rug was/ en dat ik niet meer bang hoefde te zijn voor een terugval.

Al die jaren nadien heeft de aangeleerde werkdiscipline- en structuur mij geholpen om weer terug te komen op mijn oude niveau, dit echter zonder meerdere ballen tegelijkertijd in de lucht te houden, want dat is, mijn mening, het meest funeste, het teveel hooi op de vork nemen!

%d bloggers liken dit: