Het Mentale Schaal Model biedt een denkrichting voor het werken met en aan mentaal welzijn. Als we het hebben over de behoeften van de hersenen op de werkplek, kan met herstel niet worden gewacht tot het weekeinde of vakanties. Dat is het advies van hersenwetenschapper Sissela Nutley, die momenteel werkt aan een boek genaamd Hälsosegrar. (Gezondheidsoverwinningen)

 

Wat is het mentale schaalmodel?

– Het is een tot nadenken stemmende geheugensteun met zeven basisbehoeften waarvan uit onderzoek is gebleken dat ze belangrijk zijn voor ons geestelijk welzijn. Dat zijn slaap, beweging, chill time, activiteit, relaties, hersenrust en focustijd.

Hoewel slaap en lichaamsbeweging de belangrijkste onderdelen zijn, zijn alle onderdelen van het model nodig om ons goed te voelen. Hoeveel we van elk deel nodig hebben is individueel. Als u een zeer actieve baan hebt waarbij u uw lichaam veel beweegt, dan kan er een grotere behoefte aan herstel zijn met chilltijd. Als u een cognitief veeleisende baan hebt, kan hersenrust bijzonder belangrijk zijn. Er moet een evenwicht zijn tussen de verschillende elementen.

Waarom is evenwicht nodig?

– Omdat de verschillende delen ons stress systeem verschillend reageren. Het gaat dus om het evenwicht tussen de stress van het leven, waar we gestrest raken, en dan het herstel van die stress. Een activiteit is iets dat je vonk doet overslaan, waarbij je in een context bent waarin je je zinvol voelt, een bijdrage kunt leveren en je beste zelf kunt zijn. Chill time is een niet veeleisende activiteit die je rustig en vredig doet voelen.

Wat is de rol van hersenrust?

– Hersenrust is een tijdje weg zijn van amusement en stimulatie, waarin alleen je eigen gedachten rond mogen stuiteren, een soort dagdromen. Het betekent herstel voor de hersenen in een waaktoestand waar andere gebieden van de hersenen worden geactiveerd. Deze gebieden houden verband met het beheer van onze gedachten en emoties. Hier integreren wij onze gedachten over onszelf met onze indrukken van de wereld om ons heen. Het is ook in dit deel van de hersenen dat herinneringen en fantasieën over de toekomst worden verwerkt.

– Hersenrust biedt de voorwaarden om goed met zichzelf en anderen te kunnen omgaan, je gedachten en emoties te beheersen, perspectieven te verkennen en denkpatronen in twijfel te trekken.

– Helaas is hersenrust iets waar we sinds de komst van smartphones bijna niet meer aan toekomen. Zodra we ook maar de minste frustratie of rusteloosheid voelen, grijpen we naar onze telefoon. Dus trainen we onszelf niet zo vaak om in die staat te zijn.

Hoe kan het mentale schaalmodel op de werkplek worden gebruikt?

– Bespreek dat dit een basisbehoefte is die we allemaal nodig hebben en hoe de werkgever werknemers kan aanmoedigen en helpen om dit in hun dagelijkse werk te integreren. Dit is niet alleen iets dat kan worden afgehandeld op feestdagen, in het weekend of tijdens vakantie. Kijk naar hoe de werkgever omgaat met concentratietijd, zittijd, beweging en hersenrust.

– Het lukt ons bijvoorbeeld maar zo’n 25 minuten geconcentreerd te blijven. Het creëren van routines die aanzetten tot beweging na 25 minuten kan zowel de negatieve effecten van sedentair gedrag (lang stilzitten) doorbreken als de focus verbeteren. En als werknemers een baan hebben waarbij ze veel moeten nadenken – moedig hen dan aan om korte rustpauzes in te lassen.

Wat kan er gebeuren als we geen rekening houden met de zeven behoeften van de hersenen?

– Dan begint het lichaam zichzelf af te breken, slechts een paar weken gebrek aan herstel kan zijn tol eisen op onze gezondheid. Wij kunnen ons moeilijk concentreren, verliezen onze levenslust, worden gemakkelijker ziek en kunnen last krijgen van psychosomatische problemen zoals hoofdpijn en rugpijn. Het is gemakkelijker pijn te voelen als het lichaam in een staat van afbraak is.

Vertaald uit het Zweeds door Henk Stuiver.

%d bloggers liken dit: