Sinds ik begon te schrijven (Ivar Andersen) voor Arbetet Global (Zweeds vakbondsblad) heb ik ongeveer tien keer contact opgenomen met H&M in verband met verschillende artikelen.

Elke keer vraag ik om een vertegenwoordiger van het bedrijf te spreken. Elke keer reageert H&M met een schriftelijk commentaar.

In augustus 2022 had ik vragen over waarom ongebruikte H&M-kleding illegaal in Chili wordt gedumpt. H&M antwoordde per e-mail. (naar Zweeds artikel hierover)

Eerder in september schreef ik over de dood van een textielarbeider die voor H&M naaide op de fabrieksvloer in Bangladesh. Ik heb contact opgenomen met H&M. H&M antwoordde per e-mail.

Geen mondelinge interviews geven is een strategie. Met schriftelijke antwoorden kan het bedrijf zich positief presenteren zonder het risico van lastige vervolgvragen.

Tuurlijk, ik kan terugmailen. Maar het duurt vaak lang om de antwoorden te krijgen, terwijl het nieuws idealiter wordt gepubliceerd terwijl het nog actueel is. Wat H&M natuurlijk weet.

De strategie werkt. Antwoorden per e-mail maken het moeilijk om te beoordelen en kritische vervolgvragen te stellen. Tegelijkertijd kan H&M – terecht – laten zien dat het bedrijf toegankelijk is voor de media.

Deze week (37) nam ik weer contact op. De Zweedse modegigant koopt kleding in 42 fabrieken in de dictatuur van Myanmar. Vakbondsleider Khaing Zar, die zelf op 16-jarige leeftijd in de textielindustrie begon te werken, zegt dat de handel de militaire junta ten goede komt.

Ik wilde vragen stellen of de aankopen wel verenigbaar zijn met H&M’s inzet voor vakbondsrechten.

U kunt de reactie van H&M (via e-mail) hieronder lezen.

“In de huidige situatie in Myanmar is het belangrijker dan ooit om samen te werken en wij waarderen de rol die onze kaderovereenkomst kan spelen”, aldus Julia Bakutis.

“Het doel van de kaderovereenkomst, en waar wij en IndustriAll ons voor inzetten, is om samen te werken aan goede arbeidsomstandigheden en vakbondsvorming. Het is een continu werk waarbij we in verschillende landen met verschillende uitdagingen te maken hebben”, antwoordde H&M’s Julia Bakutis, expert arbeidsverhoudingen, per e-mail.

Ivar Andersen
Uitgever Arbetet Global


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder
%d bloggers liken dit: