Meer welzijn, betere samenwerking en betere werkprestaties. Vriendelijkheid op het werk heeft veel voordelen – zowel voor het team als voor jou als individu. Wat betekent het om aardig te zijn en hoe word je een vriendelijkere collega?
Effectief, toegewijd, gedreven en innovatief. De woorden in personeelsadvertenties die het beeld schetsen van de goede werknemer zijn veelzijdig, maar ‘aardig’ staat zelden op de lijst. Misschien is het tijd om dat te veranderen?
– We praten heel weinig over vriendelijkheid in het beroepsleven. Maar als er problemen ontstaan op de werkvloer, komt dat vaak doordat we niet aardig zijn geweest tegen elkaar,” zegt Johanna Flanke, CEO van de HR Association.
Hoewel er weinig over vriendelijkheid wordt gesproken, is de behoefte eraan altijd aanwezig. Harde of jaloerse woorden tussen collega’s kunnen het leven op de werkvloer gemakkelijk bederven en een gebrek aan collegiale steun kan zowel de werkprestaties als het welzijn schaden. En voor een goede samenwerking, die een belangrijke hoeksteen is van veel organisaties en steeds belangrijker wordt in een snel veranderende wereld, is het belangrijk om elkaars behoeften te begrijpen en te respecteren.
Johanna Flanke gelooft dat vriendelijkheid cruciaal is voor het creëren van goed presterende organisaties waar mensen zich goed voelen.
Aardig zijn betekent niet overal ja op zeggen. Het gaat erom dat je je in anderen probeert te verplaatsen en dat je bereid bent om een beetje extra van jezelf te geven voor iemand anders. We hebben meer vriendelijkheid nodig in het beroepsleven om betere en duurzamere werkplekken te creëren,” zegt ze.
Vriendelijkheid laat een werkplek werken
Iemand die al lang het belang van vriendelijkheid benadrukt, is auteur en professor Stefan Einhorn, wiens boeken onder andere ‘The Art of Being Kind’ zijn. Hij zegt dat vriendelijkheid cruciaal is voor een goed functionerende werkplek en wijst op de vele voordelen van vriendelijkheid.
– Mensen die zich gehoord en gerespecteerd voelen, voelen zich beter en presteren beter. Het is ook wetenschappelijk onderzocht dat we er zelf baat bij hebben om aardig te zijn. Als we aardig zijn, wordt het beloningssysteem in de hersenen geactiveerd en voelen we ons beter. Als we aardig zijn voor anderen, is de kans ook groter dat we goede daden terugkrijgen,” zegt hij.
Stefan Einhorn is van mening dat vriendelijkheid niet meer besproken wordt op de werkvloer omdat het woord vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt en verward wordt met bijnamen als gemeenheid of domheid.
– “Met kinderen is het volkomen legitiem om te praten over het belang van aardig zijn, maar met volwassenen kan het worden opgevat als infantiel (kinderlijk). Ik vervang het woord vriendelijkheid soms door goedheid of menselijkheid, wat in wezen hetzelfde betekent.
Zowel Johanna Flanke als Stefan Einhorn wijzen op de rol van de werkgever bij het creëren van een vriendelijke werkcultuur. Als vriendelijkheid prioriteit krijgt, heeft dat invloed. Stefan Einhorn roept ook op tot directies die het voortouw nemen.
– “Spreek je uit en zeg – we gaan een werkplek creëren waar we aardig zijn voor elkaar, en als directie/ voorman/ manager ga ik hierin het voortouw nemen.
Iedereen kan aardiger zijn, het is gewoon een kwestie van besluiten om de kansen te grijpen die zich elke dag voordoen, zoals het prijzen van een collega, het aanbieden van hulp of het geven van aanmoediging en steun aan iemand die zich niet goed voelt. “Goede daden verspreiden zich en de kans om goed behandeld te worden neemt toe als je aardig bent voor je collega’s,” herinnert Stefan Einhorn ons eraan.
Johanna Flanke is er ook voorstander van om aardig te zijn voor jezelf.
– Als we een volledig werkzaam leven willen volhouden, moeten we lief zijn voor onszelf. Begin met jezelf af te vragen of ik lief ben voor mezelf.
In een tijd waarin het ziekteverzuim als gevolg van psychische problemen nieuwe records bereikt, is het belang van aardig zijn op het werk misschien wel belangrijker dan ooit.
– We zijn elkaars werkomgeving. Hoe ik me gedraag heeft niet alleen invloed op mezelf maar ook op mijn collega’s. Vriendelijk zijn is een vrij eenvoudig middel dat zeer grote resultaten kan opleveren – zowel voor jezelf als voor je collega’s,” zegt Johanna Flanke.
TIPS, die je elke dag kunt doen;
1. Prijs een collega.
2. Praat met een collega die het moeilijk lijkt te hebben en vraag hoe het met hem/haar gaat.
3. Bied hulp aan een collega die gestrest is.
4. Verras een collega door een kopje koffie te halen.
5. Vraag jezelf af hoe je lief kunt zijn voor jezelf.
Vertaald uit het Zweeds door Henk Stuiver.
0 reacties