Het komt steeds vaker voor, opdrachtgevers en aannemers stellen steeds hogere eisen aan ZZP’ers, VOF-bedrijven, Ltd.’s en BV’s met (zeer) weinig personeel. Zo moeten zij steeds vaker voldoen én kunnen bewijzen dat er gewerkt wordt met de minimale eisen van de VCA*/**/P, zoals omschreven in bijlage A: VCA-eisen op de werkvloer met betrekking tot vraag 10.1 (onderaanneming)

Daar is uiteraard niets mis mee, en komt ten goede van veilig, gezond werken op de werkvloer. Echter is het voor kleine bedrijfjes nogal lastig om zoiets zonder al te veel kosten op te zetten. Ook is er veelal geen of weinig tijd om zich in de materie te verdiepen. Want het is uiteraard niet eenvoudig om ‘even’ een soort van VCA-administratie op te zetten, laat staan of de kennis en kunde hiervan in voldoende mate aanwezig is.

Door vragen uit de markt is het er dan nu toch van gekomen. In eigen beheer heeft Arbostart voor die kleine bedrijven, en eventueel ook voor ZZP’ers, een VCA*-Light administratie, in een eenvoudige mappenstructuur, gemaakt.

Het enige wat zij zelf nog moeten doen is (of in samenwerking met Arbostart) het maken van een Risico-Inventarisatie & Evaluatie met Plan van Aanpak. (De zogenoemde RI&E en PvA) Vaak is het ook mogelijk, afhankelijk in welke branche men werkzaam is, de Branche RI&E te gebruiken. Men moet dan wel lid worden van de betreffende brancheorganisatie, maar deze kosten haalt met er snel weer uit in vergelijking met het uitbesteden en jaarlijks bijhouden van de RI&E. (Zie onderstaande afbeelding van de VCA*-Light mappenstructuur.)

De VCA*-Light administratie voor onderaannemers is in 2 varianten te verkrijgen:

  • VCA*-Light administratie zonder bedrijfslogo en bedrijfsnaam                 : 250 euro*
  • VCA*-Light administratie met bedrijfslogo en bedrijfsnaam                      : 350 euro*
  • Inclusief Risico-Inventarisatie & Evaluatie met Plan van Aanpak maken : op aanvraag
  • Vragen en aanvragen mailen naar: bestel@arbostart.nl

*inclusief BTW.