Een persoon die door een procesomgeving liep waar zwavelzuur werd verwerkt, zag dat een operator een stikstofslang wilde loskoppelen. De operator droeg niet de volledige persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) die vereist zijn voor het gebied, waaronder een gelaatsscherm.

De persoon stopte, wees op de situatie en de operator paste zijn PBM’s aan. De eerste persoon was nog maar een paar stappen verder toen hij een ‘plop’ en ‘gesis’ hoorde uit de zwavelzuurhoudende ruimte.

De operator was doorweekt met zuur en werd naar de dichtstbijzijnde veiligheidsdouche geholpen. De operator wist niet dat er zwavelzuur in de stikstofslang terecht was gekomen. Toen deze werd losgekoppeld, spoot het zuur onder druk naar het gezicht en het lichaam van de bediener. De operator liep slechts enkele kleine chemische brandwonden in zijn nek op omdat hij de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen had gedragen.

Tijdens het onderzoek bleek dat het gelaatsscherm van de bediener ernstig gecorrodeerd was en een vlek in het midden had waar het zuur het had bespoten. Zonder het gelaatsscherm zou de bediener zeer ernstige brandwonden hebben opgelopen en zou hij zijn gezichtsvermogen voorgoed hebben kunnen verliezen.

Waarom stopte de eerste persoon en herinnerde de operator aan de volledige PBM? Een gevoel van kwetsbaarheid. De waarnemer realiseerde zich dat er zuur in de slang kon zitten, terwijl er alleen stikstof in zou moeten zitten.

Wist je dat?
Wat betekent een “gevoel van kwetsbaarheid”? Het betekent dat iedereen in de organisatie:

  • De gevaren begrijpt van de materialen en procesomstandigheden (druk, temperatuur, enz.) in de omgeving.
  • Voortdurend alert is op symptomen die kunnen duiden op ernstige incidenten in het verschiet, zoals een klein lek dat een grote leidingbreuk kan worden.
  • Waakzaam blijft, zelfs als de locatie goed presteert op veiligheidsgebied. In ons persoonlijk leven is een gevoel van kwetsbaarheid er de oorzaak van dat we bij slecht weer langzamer rijden of voorzichtiger zijn wanneer we op een ladder werken.
  • We kunnen ons gevoel voor kwetsbaarheid verliezen als we haast hebben. Daardoor kunnen we stappen overslaan of vergeten de juiste PBM’s te dragen.
  • Nieuwe werknemers kunnen hun gevoel van kwetsbaarheid meenemen uit een eerdere baan of een ander bedrijf. Dat betekent dat we hen moeten helpen de gevaren van hun nieuwe baan te begrijpen.
  • Het handhaven van een gevoel van kwetsbaarheid is een essentieel kenmerk van een goede procesveiligheidscultuur.

Wat kan jij doen?

  • Als je risicogedrag ziet, stop dan en vraag de persoon of hij de juiste procedure volgt. Je kunt voorkomen dat iemand ernstig gewond raakt – of erger.
  • Als iemand je aanspreekt om te vragen hoe je een taak uitvoert, wees dan niet defensief. Ze proberen u veilig te houden. Beantwoord hun vragen rustig, sta open voor hun suggesties om de taak uit te voeren en bedank hen voor hun bezorgdheid over uw veiligheid.
  • Als uw omgeving nieuwe werknemers heeft, coach hen dan in de gevaren en procedures van de afdeling. Help hen veilig te blijven!

Denk nooit, “Het kan hier niet gebeuren.” Het kan wel!

    Ontdek meer van Arbostart.nl

    Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

    Lees verder