In onze huidige samenleving veranderen er voortdurend dingen en gaat het allemaal heel erg snel. En het is niet alleen nieuwe technologie die ons helpt te ontplooien, te ontwikkelen en nieuwe dingen leert en ons werk verder stroomlijnt.
In de afgelopen jaren is er veel gebeurd als het gaat om onze werkplek en onze omgeving en de manier waarop velen van ons werken. De technologie stelt ons bijvoorbeeld in staat om te werken waar en wanneer we maar willen.
Flexibeler werken is iets dat velen van ons waarderen, vooral in een tijd waarin een goede balans tussen werk en privéleven steeds belangrijker wordt.
Wij mensen veranderen tegelijkertijd, net als onze manier van werken. Dit is één van de redenen waarom de werkplekken van de toekomst er waarschijnlijk heel anders uit zullen zien. In dit artikel worden 3 mogelijke trends beschreven.
1. Meer aandacht voor welbevinden.
In de toekomst zullen gezondheid en welzijn van werknemers meer centraal staan dan vandaag. De grenzen tussen werk en privé vervagen steeds meer, wat op zijn beurt betekent dat onze werkgevers in de toekomst voorrang moeten geven aan het bereiken van een gezonde balans tussen beide.
Het stelt echter ook hogere eisen aan het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving waarin medewerkers zich prettig en goed voelen.
Factoren als goede lucht, geluid, licht, temperatuur en groene planten zijn voorbeelden van zaken die een rol spelen bij het creëren van welbevinden en welzijn. Het zal ook belangrijk zijn dat de werkgever fysieke activiteiten en goede eetgewoonten aanmoedigt.
2. Meer diversiteit.
Verwacht wordt dat de werkplekken van de toekomst een grotere diversiteit zullen hebben. Iets wat ook voor bedrijven steeds belangrijker zal gaan worden.
Tegenwoordig leven en werken we langer, dat vraagt om meer te leren over de generatie grenzen heen. Dit kan op zijn beurt een nieuw soort cultuur van persoonlijke ontwikkeling creëren bij medewerkers.
Diversiteit zal ook toenemen als het gaat om gender segregatie en nationaliteit, wat ook belangrijk is als het gaat om werving en selectie.
LinkedIn heeft een groot onderzoek gedaan, waaraan zowel experts als bijna 9000 recruiters hebben deelgenomen. 78 procent van de recruiters vindt diversiteit in de bedrijven erg belangrijk en dat door blijven leren in de toekomst nog belangrijker gaat worden.
3. Interesse in waardegedreven organisaties.
Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de jongere generatie meer naar evenwicht in het leven zoekt dan de oudere.
Voor de jongeren staan niet het salaris en eventuele bonussen bovenaan het verlanglijstje bij het solliciteren, maar eerder doelen, betekenis, gemeenschap en de waarden van een bedrijf.
De jongeren willen werken met getalenteerde mensen en interessante projecten die voldoening geven. Maar de jongere generatie waardeert ook meer flexibel werk en een sterke werkgemeenschap, die kan worden beïnvloed door de waarden van een bedrijf.
Natuurlijk zijn er veel bedrijven die deze trend al goed kennen, maar er wordt voorspeld dat deze in de toekomst nog groter zal zijn.
Samenvatting
Trends komen en gaan, dus ook binnen de werkomgeving. Steeds meer rapporten en enquêtes tonen aan dat enkele van de trends waarvan wordt aangenomen dat ze de werkplekken van de toekomst vormen, een grotere diversiteit, meer focus op welzijn en meer waarde gedreven bedrijven zullen zijn.
0 reacties